En bra reklamfilm kan ändra mycket för ett företag, ett politiskt parti eller intresseorganisation. Både till det bättre och till det sämre, det gäller att låta proffs hjälpa en med marknadsföringen helt enkelt.
Ett sätt att få hjälp med detta som företag eller firma är att anlita ett professionellt och välrenommerat produktionsbolag, som vet hur man dels gör samt kan scanna marknaden och vet vad som skulle passa just nu i förhållande till densamma, för olika perioder har olika trender och svaga punkter som en behöver ta hänsyn till givetvis. I Aftonbladet kan vi en artikel läsa att Indien nu har fått sin första reklamfilm med ett lesbiskt par, ett modigt drag att trotsa den hägrande homofobin eftersom det i landet till och med är förbjudet med samkönade par – på kort tid fick klippet, reklamfilmen, över tre miljoner visningar på Youtube. Filmen trotsar alltså rådande homofobi och bakom filmen står klädesmärket Anouk Ethic Wear, som gör en serie med flera filmer som går under namnet ”Bold is Beautiful” – modig är vacker. Paret i filmen framstår som vilket par som helst och skaparna har försökt undvika stereotyper som förknippas med just homosexuella.
Här kommer lite mer fakta om just Indiens förbud mot samkönade par:
- Samkönade par erkänns inte i indisk lag och det finns inget nationellt förbud mot diskriminering eller hatbrott på grund av sexuell läggning eller könsidentitet.
- Vissa delstater förbjuder diskriminering på grund av könsidentitet inom vissa områden.
- Vissa sexuella handlingar mellan samtyckande vuxna är straffbara i Indien.
- Homosexualitet är förbjudet och kan leda till tio års fängselse.
Reklamfilm som påverkar många
Till något helt annat, i somras kom också en klickad reklamfilm upp på nätet i Sverige, och det är den med Avicii och Volvo. I reklamfilmen får man följa med stjärnan på middag hemma i Skåne där han samlat familj och vänner allt till tonerna av Nina Simones Feeling good men i nytappning med just Avicii. Vad en än tycker så är det ett lyckat grepp taget av Volvo och dessutom modigt att våga rikta sig mot en bredare skara, med yngre åskådare som eventuellt målgrupp. Mer om detta går att läsa om i en artikel i Göteborgs-Posten.
I DN kan vi vidare läsa att det till skillnad från i många andra länder, inte finns några regler för politisk marknadsföring i Sverige. En majoritet av EU-länderna har en reglering kring just politisk marknadsföring vid sidan av sina valkampanjer medan det i Sverige är ett lagligt tomrum i området, och vägen står alldeles öppen för partier att tapetsera allt ifrån tunnelbanegångar till andra offentliga rum och i kollektivtrafiken. Många propagerar däremot ett förbud av detta, det handlar till exempel om befolkningens rätt till mindre utsättning för marknadsföring året om, samt att frågan om ekonomin alltid är närvarande – de mer ekonomiskt stabila partierna kan kosta på sig mer reklam och marknadsföring det bidrar till frågor om rättvisa mellan just politiska partier och synlighet/möjligheterna till synlighet. Sverige tillsammans med USA har en oreglerad lagstiftning för just detta medan det i till exempel Tyskland inte är tillåtet samt för 18 andra EU-länder.