Allt mer kan 3D-printas

3D-skrivaren är en av de senaste årens riktigt stora teknologiska genombrott. På många områden håller den på att revolutionera tillverkningsindustrin i grunden. Redan nu går det att 3D-printa såväl flygplansdelar som hela bilar.

Svenska dagbladet skriver att A350, en av Airbus’ senaste flygplansmodeller, innehåller flera delar som har tillverkats med hjälp av 3D-skrivare. På detta sätt har flygplanstillverkaren sparat både tid och pengar.

Det första plan som tillverkats på detta sätt levererades till Qatar Airways i december 2014. Planet är till stor del tillverkat i kompositmaterial, vilket gör det lättare och mer bränslesnålt än andra flygplansmodeller, som till större del tillverkas i metall. Dessutom kräver kompositmaterialen inte lika stort underhåll som metall gör. Airbus är inte ensamma om att erbjuda flygplan i kompositmaterial: även Boeings nya modell 787 Dreamliner är till hälften byggd i denna typ av material.

Däremot är det stora antal delar som 3D-printats – fler än 1000 – unikt för A350. Genom att bygga upp delarna på detta sätt sparar man material, vilket ger en ännu lägre vikt och bränslekostnad.

En 3D-printad bil

Även Volvo lastvagnar har använt 3D-skrivare. Vid en produktionsanläggning i Lyon har man kortat tiden för att ta fram ett nytt verktyg att använda i produktionen från 36 dagar till 2.

Men det går att använda 3D-printers till betydligt mer inom fordonsproduktion. Det amerikanska företaget Local Motors lanserar en modell som till stor del tillverkas med hjälp av 3D-skrivare. Hjulen, motorn och chassit tillverkas och sätts ihop i fabrik, men karossen tillverkas med hjälp av en 3D-skrivare, i plast och kolfiber. Detta är material som till stor del redan har ersatt stål, titan och aluminium när det gäller cykelramar, och nu är turen kommen till andra fordon. Plast och kolfiber är kanske inte material som förknippas med hög säkerhet (åtminstone inte för den som inte provat en cykelram i kolfiber), men faktum är att detta är material som används till Formel 1-bilars karosser.

Det är inte en bil som skulle imponera på alla. Den har jämförts med den mörke riddaren Batmans fordon, och har en maxhastighet på 40 kilometer i timmen. Detta beror på att bilen drivs med el. Enligt den här artikeln har hela utvecklingsarbetet av bilen inte tagit mer än fem månader. Mycket av arbetet har bedrivits via internet, på ett sätt som påminner om hur Open Source-programvara utvecklas.

Fordonet har döpts till Strati, och består av mindre än 50 delar. Det är 400 gånger färre än de flesta andra bilar på marknaden. På sikt hoppas Local Motors grundare att Strati inte kommer att kosta mer än 5000 dollar (ungefär 40 000 kronor), men än så länge är det långt kvar dit.

Local Motors har tidigare utmanat den traditionella bilindustrin på andra sätt. En annan av deras modeller byggs av köparen tillsammans med de anställda vid företagets fabrik. Amerikansk lagstiftning har speciella regler för s.k. kit cars. Alltså bilar som byggs ihop som byggsatser av privatpersoner. Den som har byggt sin bil själv möjlighet att registrera den som vägfordon och använda den för att ta sig fram på vägarna.