Osynliga snabblån populärt

Något som blir ett allt vanligare säljknep hos olika snabblåneföretag är att erbjuda kunderna vad man kallar för ”osynliga lån” som inte syns när de vanliga bankerna gör sina kreditupplysningar – men detta kan göra att personerna som lånar inte gynnas i slutänden då detta möjliggör fler dyra lån än vad man kanske egentligen har råd med.

Det kan vara klurigt att få ekonomin att gå ihop ibland och det är inget fel med att ta ett snabblån ibland om det verkligen kniper, men det är inget man ska göra till en vana. Risken är då bara att man sjunker djupare ned i skuldfällan snarare än att man får en stabil ekonomi. Och något som möjliggör att man kan ta fler lån än vad man kanske har råd med är det nya säljknepet som många smslånebolag använder sig av, nämligen att erbjuda lån utan UC. Det betyder att bolaget inte gör en traditionell kreditupplysning hos UC, alltså Upplysningscentralen, vilken registrerar alla som gör kreditprövningar och även loggar hur många prövningar som gjorts på en viss individ – och att inte ha detta möjliggör för låntagaren att ta allt fler lån, oberoende av om det finns en återbetalningsförmåga eller inte, vilket är problematiskt. Till Sveriges Radio säger Jan Åkerlund, som arbetar med förebyggande verksamhet hos Kronofogden:

– Det säger ju en hel del om vilken kundkrets man vänder sig till. De som säger att vi inte tar någon UC eller godtar betalningsanmärkningar, de förmedlar ju lån till dem som inte har någon möjlighet att betala tillbaka.

Varför låna utan UC?

Varför många ser det som en fördel att ta lån utan UC är för att det annars listas vilka personuppgifter man har, vad man har för inkomst och hur många andra kreditprövningar som gjorts under åren. Vad man då ser är till exempel vem som frågat och på vilka belopp, och om det är många förfrågningar från olika snabblånebolag, kan det se illa ut när bankerna sedan kollar eftersom detta tyder på en lån historia av lån. Lånar man utan UC så syns inte detta, och just därför är det många som använder osynligheten som marknadsföring.