17:e kvinnan att börsnoteras

OMX börslistaJämställdhet på arbetsmarknadens topp är något man sällan ser då färre kvinnor finns på VD-posten än vad det är män som heter Johan som sitter på samma post, ett exempel vi tidigare lagt fram – men nu börsnoteras lifesciencebolaget Addlife på Nasdaq Stockholm och det gör Kristina Willgård till börsens 17:e kvinnliga VD.

I tidningen Veckans Affärer berättar Kristina Willgård sina fem bästa råd för vad det krävs att som kvinna kunna bli VD på börsen:

”1. Tro på dig själv. Inse att du inte behöver kunna allt till 100 procent för att ta ett jobb. 2. Lägg stort fokus på att hitta rätt chef för just dig. 3. Odla nätverk med både killar och tjejer. 4. Säkerställ en hyggligt stabil hemmafunktion där ni turas om att ge varandra möjlighet att växa. 5. Leverera resultat oavsett om du är man eller kvinna.”

Och visst vet hon vad hon talar om. Hon är nämligen börsens 17:e kvinnliga VD genom att hennes företag, Addlife, som hon tog VD-posten till 2015 nu börsnoteras. Ett företag som levererar instrument, förbrukningsmaterial, rådgivning, service och utbildning vilket ger dem en omsättning på 1,7 miljarder kronor. Något som kanske inte är så konstigt med tanke på att företaget har 425 anställda utspritt över hela 25 stycken olika dotterbolag. Så nu när företaget noteras på Nasdaq Stockholm blir hon en av de kvinnor med börsnoterade företag där. Men visst kan man inte påstå att det är så många, endast 6 procent av 280 bolag har kvinnor på sin VD-post, och nu kommer hon alltså in som nummer 17 och får på köpet 263 manliga kollegor.

Hur ska man som kvinna följa i hennes fotspår?

Råd nummer två ovan i citatet från intervjun med Veckans Affärer är bland Willgårds främsta råd: att väja rätt chef. Själv säger hon att hon lämnat bolag bara av den enkla anledningen att bolaget hon arbetat för inte delat hennes värderingar. Hon berättar även om hur hon på ett bolag hoppade av efter knappa tre månader efter att en manlig VD där uttryckt att du ”ska fan inte ha några kvinnor på det här företaget”, en ålderdomlig och trångsynt åsikt – som tyvärr fortfarande genomsyrar många bolag välden över.